El futur de les activacions patrimonials

L’any 1997 Llorenç Prats dedicava al seu llibre “Antropología y Patrimonio” un capítol sencer a predir el futur de les activacions patrimonials. Han passat gairebé 15 anys i a ningú se li escapa que el panorama en què ens movem és ben diferent del de finals de segle XX.

Prats diferencia dues grans línies d’activació patrimonial. Per una banda, les activacions “macro“: grans accions dirigides a un interès massiu i vinculades a la idea d’espai-santuari. D’altra banda, les activacions “micro“: accions que es duen a terme en petits municipis o, fins i tot espais privats, que responen a un interès d’àmbit més restringit, relacionat amb la comunitat que les acull i dirigides a l’oci familiar i/o turístic. Ambdues línies no són excloents i depenen del focus d’interès o del territori que tractin. Prats preveia una importància creixent de les activacions “macro” al voltant de les quals es configurarien constel·lacions d’activacions  “micro” en concordança amb els grans interessos de les primeres.

És evident que la situació del nostre entorn ha variat molt des de 1997. La cultura i el patrimoni han passat a un segon o  tercer terme entre els interessos polítics ja que per a molts d’ells no suposen una necessitat. Les grans activacions han quedat aturades sense que se sàpiga del cert quin futur els espera, o bé han quedat relegades a grans inauguracions properes a comicis electorals. Basant-nos en les prediccions de Prats tenim un panorama en el qual les activacions “macro” han caigut, impedint-se una concordança respecte l’execució d’activacions “micro” i el patrimoni no sembla tenir una funció clara.

Contràriament m’atreveixo a opinar que el patrimoni pot permetre l’articulació de propostes valentes orientades a la creació de nous paradigmes, nous discursos sobre els quals crear noves apostes. Fins ara uns pocs sectors han esdevingut les principals fonts d’ingressos del país, entre ells el turisme. Però diversos successos ja indiquen que el turisme massificat no pot fonamentar una oferta turística de qualitat. Considero que el patrimoni pot esdevenir un valor sobre el qual invertir en vistes a obtenir un benefici cultural, social, educatiu i econòmic així com generar ingressos directes i indirectes.

En aquest sentit, però, si es pretèn tirar endavant un projecte d’activació patrimonial és possible que, més que mai, sigui necessària una anàlisi de la seva viabilitat, que el projecte s’ajusti de manera exclusiva a l’element o territori concret i que es consideri i aprofiti, de manera íntegra, tot el conjunt d’elements patrimonials de què es disposa.

Si bé és cert que les grans activacions sobre les quals emmirallar-se han desaparegut, el nou rumb podria arribar a potenciar una oferta exclusiva per als petits territoris, per a les activacions “micro”, una oportunitat per a oferir una experiència única i diferenciada de la resta. Cal, però, una aposta ferma pels valors i beneficis que pot aportar el patrimoni.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s