Patrimoni educatiu a les escoles

Avui us volia presentar un projecte que, de fet, fa quasi un any que treballo juntament amb un grup de professores de diferents escoles de Mataró. Té un títol provisional, així com un abast a llarg termini bastant indeterminat. Però sí que estem treballant per aconseguir un dels objectius principals: la posada en valor dels objectes didàctics de temàtica científica presents a les escoles de Mataró i rodalies des de meitats del segle XIX, així com la producció d’una exposició al museu local prevista per a l’abril de 2013.

Mataró, com moltes altres ciutats, disposa d’una xarxa de centres educatius la història dels quals es pot rastrejar fàcilment fins el segle XVIII. Aquests centres, al llarg de la seva història, han anat disposant d’un conjunt d’eines educatives pensades per a la pràctica de les assignatures de ciències experimentals. Assignatures en les quals la pràctica esdevé una eina primordial per a l’assentament de coneixements de caire teòric. I és en aquest nínxol d’activitat on podem trobar una gran varietat d’objectes: fabricats per professors, pels mateixos alumnes, per empreses nacionals i internacionals, etcètera.

I a base de catalogar i documentar objectes presents en les diferents escoles del municipi, tal i com em va comentar fa uns mesos María Gabriela Mayoni (cap de l’equip de recerca i conervació de materials educatius al Colegio Nacional de Buenos Aires), t’adones que la història dels objectes és la història dels centres educatius i de la història de l’educació al municipi, una història de canvis ideològics, socials, científics i econòmics que vinculen un centre educatiu amb la història universal. La veritat és un camp de recerca molt interessant que, malauradament, a Catalunya, no està gaire explotat a excepció d’un parell de grups de recerca a la Universitat i especialment el Museu Universitari Virtual de Pedagogia però que a la resta d’Espanya així com d’altres països està perfectament treballat. Fins i tot alguns països disposen de museus de categoria nacional per a desenvolupar aquests temes.

Model fisiològic de guix de meitats segle XX.Si us voleu introduir en aquest camp us recomano el següent llibre:

  • El patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio edició de Julio Ruiz Berrio. Editat per Biblioteca Nueva. Museo de Historia de la Educación “Manuel B. Cossío”. Es tracta d’un repàs força exhaustiu de la problemàtica en recerca i conservació de patrimoni educatiu (entès d’una manera global) així com de projectes duts a terme, etcètera.

Advertisements

Un pensament sobre “Patrimoni educatiu a les escoles

  1. Retroenllaç: Un edifici, dues històries. Patrimoni educatiu a l’Institut Menéndez y Pelayo | Paisatges Culturals

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s