El repte del gestor cultural

En el marc de la VIII Jornada de Patrimoni de la Pedrera, dedicada a l’ús del patrimoni com a actiu en el desenvolupament de la ciutadania, vaig poder assistir a una interessant xerrada de Xavier Cubeles. En destacaria algunes reflexions però avui em quedaré amb la següent a mode de frase destacada:

“El repte del gestor cultural és saber gestionar la sobreoferta i la mala distribució de visitants i recursos”

El comentari incideix, d’una banda, en els dos problemes que, segons Xavier Cubeles, afecten el sector cultural (i per extensió el patrimoni): una sobreoferta totalment desmesurada que no deixa de créixer i la distribució desigual de visitants i recursos que reben les institucions museístiques. En segon lloc, el comentari esmenta quina hauria de ser la funció del gestor enfront aquest panorama. Mentre la tendència habitual és seguir afavorint la sobreoferta, ara per ara potser caldria enfocar la mirada cap a una millora en la gestió d’ambdós problemes enlloc de seguir potenciant-los.

Podeu seguir la VIII Jornada de patrimoni cultural de la Pedrera al següent recull d’Storify.

Anuncis

3 pensaments sobre “El repte del gestor cultural

  1. Segurament aquest és un bon punt de partida per reflexionar sobre el decalatge entre el que necessitaríem i ens convindria per ser més eficients i la crua realitat a què ens hem d’enfrontar cada dia. Potser aquesta frase sonarà frívola, però segurament molts gestors culturals són conscients de la sobreoferta, però també necessiten treballar. I si els contracten per fer noves propostes culturals i, per tant, engreixar aquesta sobreoferta, quines alternatives tenen?

    • Evidentment, només és una proposta o una suposició de cap a on haurien d’anar les accions en endavant. En tot cas és una invitació a un treball més eficient i sostenible partint des de la pròpia honestedat del que proposa o rep un encàrrec.

      A la conferència, Xavier Cubeles feia referència a la tasca de gestió que hauria de fer el gestor cultural: gestionar recursos i audiències com a eix principal de la seva tasca. I, sobretot, fer propostes en base a públics concrets enlloc de dirigir-se al “públic en general”.

  2. Retroenllaç: Innovació i sectorització, mercats de masses i nínxols de mercat. | Paisatges Culturals

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s